Sunnuntai 27.9.2020 Nimipäivät: Vesa ja Torolf
VIIKON KYSYMYS
UUTISET
BLOGIT

Kiuruvesi-lehden blogistit jakavat elämänsä kohokohdat sekä ei niin mahtavat kokemuksensa.
VIERASKYNÄ
FACEBOOK
INSTAGRAM
@kiuruvesilehti

Visuaalisesti miellyttävä kokonaisuus – Kiuruvesi-lehden ulkoasu uudistui

Niina Linna tuntee sanomalehdet kuin omat taskunsa.
Niina Linna tuntee sanomalehdet kuin omat taskunsa.

26.02.2020 Jaana Selander

TOIMITTAJA ja visuaalinen suunnittelija Niina Linna uudisti Kiuruvesi-lehden ulkoasun niin, että lukijoille lukukokemus olisi mahdollisimman  miellyttävä. Uudistus helpottaa myös toimittajien työtä.
Kiuruvesi-lehden ulkoasussa on säilytetty jotain vanhaa, kuten pääkirjoituksen ja Postia-osaston sijoittuminen lehden alkupäähän. Uutta on se, että hartaus ja kuolinilmoitukset löytyvät lehden loppupäästä. Samoin kevyemmät palstat.
 

UUUDSTUNEESSA lehdessä värimaailmaa on karsittu, koska useat eri värit tekevät levottoman ja sekavan vaikutelman. Väriä käytetään piristyksenä ja esimerkiksi teemasivuilla.
  – Kun väriä on käytetty hillitymmin, kuvat nousevat paremmin esiin ja juttuja on myös rauhallisempaa lukea. Suunnittelun lähtökohtana oli tehdä lehdestä lukijan silmään toimiva, visuaalisesti miellyttävä ja rytmiltään hyvä kokonaisuus, ettei aukeamalta toiselle hypitä tyylistä toiseen, Linna selittää.
  Linna uskoo, että uudistunutta lehteä on lukijan kiva lukea ja toimittajien helppo tehdä, sillä paikallislehdissä on aina kiire ja tekemiseen ei ole paljon aikaa.
  – Nyt kaikki osa-alueet toimivat. Mikään ei ole radikaalisti muuttunut, lehti on mielestäni raikastunut ja palaset ovat hieman eri järjestyksessä niin, että ne toimivat keskenään.Pienilläkin muutoksilla voi saada aikaan paljon. Uskon, että kiuruvetiset voivat olla ylpeitä oman paikkakuntansa lehdestä ja ulkoasu-uudistus motivoi tekijöitä.
  Myös fonttivalikoima (kirjasintyypit) on karsittu. Nyt valikoimasta löytyy toisiinsa sopivia tyylejä eri aihepiireihin.
 

Niina Linna seuraa maailman eri sanomalehtien ja aikakauslehtien tyylejä.
– Tiedän missä mennään ja mitä tyylejä Kiuruvesi-lehdessä voi käyttää niin, että  Kiuruvesi-lehden oma ilme ja persoonallinen ote säilyvät.
Linnan mukaan paikallislehtien visuaalinen ilme on vaihteleva, valitettavasti moni on jäänyt vahvasti 1990-luvulle. Jotkut paikallislehdet näyttävät mainoslehtisiltä, joissa on hirveästi väriä ja hyvin vähän journalistista sisältöä.
– Johtuuko se siitä, ettei ole halua, kiinnostusta, aikaa tai ulkoasua ei yksinkertaisesti arvosteta? Ehkä keskitytään vain yksittäisiin asioihin, ei kokonaisuuteen.

Tilaa kuville

Kun Niina Linna oli uudistamassa Kiuruvesi-lehden ulkoasua, tuli tieto, että mediakonserni Sanoma  ja ostanut Alma Medialta muun muassa Aamulehden. Niina Linna taittaa freelancer-töidensä ohessa nimenomaan tamperelaista Aamulehteä, joka on toiseksi suurin päivittäin ilmestyvä sanomalehti.
– Nyt kun tulee näitä sanomalehtikauppoja, haluaisin uskoa, että paikalllislehtien arvostus tulee kasvamaan. Uskon, että ihmiset arvostavat oman alueen lehteä juuri siksi, ettei se ole täysin samanlainen kuin naapurikunnassa. Paikallislehdet ovat upeita juuri siksi, että niissä näkyy oma paikallinen, persoonallinen ote.
Linna sanoo arvostavansa kovasti paikallislehtiä, jotka toimivat itsenäisesti ja jotka haluavat tuoda paikkakunnan erikoisuutta esiin.
– Toivon, että maailma olisi menossa persoonallisten lehtien suuntaan vastareaktiona tasapaksuun tyylin. Paikallislehti on lähempänä sanomalehteä kuin aikakauslehteä, mutta paikallislehdessä voi ilotella enemmän kuin sanomalehdissä. Paikallislehdessä pitää olla tilaa kuville, paikallisille jutuille, eikä vain yritysuutisille. Huumoria unohtamatta.
Niina Linnan mielestä lehden ulkoasua pitäisi freesata 3–5 vuoden välein, sillä maailma muuttuu nopeasti, samoin se, mikä milloinkin näyttää hyvältä.
– Lehtimaailmalla trendejä syntyy, koska halutaan tehdä laadukkaampia tuotteita. Kuvauskalustot kehittyvät ja valokuvat saavat enemmän tilaa. Samoin tulee uusia fontteja ja tapoja käyttää fontteja. Tätä kaikkea kannattaa hyödyntää.
Monessa lehdessä töissä

NIINA LINNA on opiskellut Taideteollisessa korkeakoulussa (nykyään Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) aikakauslehtijournalismin sivuainetta.
  – Suomen huiput kävivät meillä luennoimassa ja pitämässä kursseja.  Siellä myös suunnittelin ja päätoimitin oman aikakauslehden. Olen työskennellyt monessa sanomalehdessä, aikakauslehdessä ja paikallislehdessä, Niina Linna selittää taustojaan.
  Niina Linna on toiminut pitkään lehtialalla. Hän asuu Tampereella, mutta on kotoisin Kokkolasta, Keski-Pohjanmaalta. Helsingissä hän asui 15 vuotta.
  – Olen koulutukseltani kasvatustieteen kandidaatti. Lehtiala vei kuitenkin mukanaan.
  Niina Linna aloitti toimittajan työt jo vuonna 2009 ja visuaalisen puolen työt vuonna 2011.
  – Olen tehnyt ulkoasu-uudistuksen Helsingin Arabian, Vanhankaupungin ja Toukolan alueen Kuohu-lehteen, jonka taittajana toimin vuoden. Sen jälkeen olin töissä Vartti- ja Metro-kaupunkilehdissä taittajana, joista siirryin Ilta-Sanomiin. Sieltä muutin Espanjaan paikallislehden graafikoksi noin vuodeksi. Sen jälkeen menin Kauppalehteen ja Optioon töihin visuaaliseksi journalistiksi, ja tein ulkoasua siellä vuoden päivät. Palasin takaisin Ilta-Sanomiin, missä taitoin runkolehteä sekä Tv-lehteä.
  Niina Linna muutti avomiehensä ja kissansa kanssa Helsingistä Tampereelle joulukuussa 2018 ja aloitti osa-aikaisen taittajan työt Aamulehdessä, joka on voittanut useita ulkoasukilpailuja.
  – Samalla teen kotitoimistoltani muun muassa Farmi-aikakauslehden taittoa, satunnaisia graafisia töitä, valokuvaan ja tietenkin työskentelen toimittajana sekä teen editoijan töitä. Olen myös työskennellyt Suomen Suuhygienistiliiton SHG-lehden päätoimittajana vuoden sekä toiminut kirjapainossa graafisena assistenttina. Ymmärrän lehtimaailmaa laajasti kokemukseni takia ja siksi nautin, kun pääsen tekemään tällaisia ulkoasu-uudistuksia ja auttamaan muita, Niina Linna sanoo.

 






Takaisin

Ei kommentteja.

Jätä kommentti

Nimi
Email
Kommentti
Varmistus:
päivitä kuva klikkamalla