Keskiviikko 23.9.2020 Nimipäivät: Mielikk ja Teklai
VIIKON KYSYMYS
UUTISET
BLOGIT

Kiuruvesi-lehden blogistit jakavat elämänsä kohokohdat sekä ei niin mahtavat kokemuksensa.
VIERASKYNÄ
FACEBOOK
INSTAGRAM
@kiuruvesilehti

Jari Huttunen WRC3-luokan toinen

 Palkintokorokesijan ohella Jari Huttunen pääsi iloitsemaan viikonloppuna perheenlisäyksestä, kun hänen esikoispoikansa syntyi.
Palkintokorokesijan ohella Jari Huttunen pääsi iloitsemaan viikonloppuna perheenlisäyksestä, kun hänen esikoispoikansa syntyi.

09.09.2020 Aku Laatikainen

Sunnuntaina päättyneessä Viron MM-rallissa päästiin WRC3-luokassa juhlimaan suomalaista palkintokorokesijaa, kun kiuruvetinen Jari Huttunen ajoi Hyundai i20 R5-autolla WRC3-luokan toiseksi.

Hän jäi luokan voittaneelle ruotsalaiselle Volkswagen-kuljettaja Oliver Solbergille 59 sekuntia. Luokan kolmanneksi ajoi Viron Egon Kaur Skoda Fabia R5:llä. Huttunen oli kartanlukijansa Mikko Lukan kanssa kilpailun kolmanneksi nopein R5-luokan autokunta ja yleiskilpailussa he sijoittuivat  sijalle 11.
  Huttunen aloitti rallin perjantaina kellottamalla päivän ainoalle erikoiskokeelle pohja-ajan ja johti WRC3-luokkaa 0,1 sekunnin erolla Solbergiin. Lauantaina Huttunen joutui heti aamulla antamaan muutaman sijan periksi, kun hänen autonsa ohjaustehostin temppuili ja vauhtia verotti myös rengasrikko.
  Lauantain jälkeen hän oli luokkansa neljäs, 43,5 sekuntia johtoon noussutta Solbergia hitaampana. Päivän ainoa pohja-aika syntyi viimeisellä erikoiskokeella.
  – Ohjaustehostimen kanssa oli isoja ongelmia koko päivän. Auto oli vaikea ajettava ja tehostinvika aiheutti välillä melkoisia ”oho-tilanteita” hyppyjen alastulossa. Myös turbon pop off -venttiili temppuili koko päivän ja kolmospätkällä meiltä puhkesi eturengas, joten lauantai oli melkoinen selviytymistaistelu, Huttunen kertaa internet-sivuillaan.
  Lauantain päätteeksi Huttusen autoon vaihdettiin ohjaustehostin ja sunnuntaina tavoitteena oli nousta oman luokan palkintokorokkeelle. Tehostimen vaihto auttoi ja vauhti parani, joten sunnuntaina luokan pohja-aikoja tuli kaksi. Huttunen nousi luokan kolmanneksi toiseksi viimeisellä erikoiskokeelle, kun edellä ajanut Egon Kaur koki rengasrikon.
  – Viimeiselle pätkälle lähtiessä tavoite oli ajaa 5,8 sekunnin ero kakkossijaan kiinni. Erikoiskokeen alussa tulimme tien täydeltä, kunnes näimme edellä lähteneen Kajetan Kajetanowiczin auton ojassa. Kakkossija ratkesi meille ja loppupätkällä oli varaa hiukan himmata.
  – En osaa sanoa, olisimmeko ilman ongelmia pystyneet voittamaan täällä, mutta selvää on, että ainakin olisimme olleet lähempänä Solbergia. Lauantaina ajaminen tuntui todella hankalalta, kun ohjaukseen ei voinut luottaa. Sunnuntaina vauhti alkoi olla taas alueella, vaikka turbon pop off -venttiili ei vieläkään toiminut sataprosenttisesti.
Jari Huttusen ja Mikko Lukan kilpailukausi jatkuu tiiviinä, sillä seuraavan kerran he ovat ajamassa jo ensi viikonloppuna Puolan mestaruussarjan osakilpailussa Chorzówin kaupungin ympäristössä.
  – Toivottavasti tässä ehtii käymään kotona Kiuruvedellä ennen Puolaan lähtöä, sillä esikoispoikani syntyi perjantain ja lauantain välisenä yönä. Vauhtiin se ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen, mutta toki sinä yönä jäivät yöunet aika vähiin, tuore isä tuumasi.

 






Takaisin

Ei kommentteja.

Jätä kommentti

Nimi
Email
Kommentti
Varmistus:
päivitä kuva klikkamalla