Torstai 23.11.2017 Nimipäivät: Ismo, Yngve, Yngvar
VIIKON KYSYMYS
UUTISET
BLOGIT

Kiuruvesi-lehden blogistit jakavat elämänsä kohokohdat sekä ei niin mahtavat kokemuksensa.
FACEBOOK

Marko Tapanisen Lada esittelyyn Ruotsiin

Marko Tapaninen innostui niin sanotusti vahingon kautta customoimaan Ladaa.
Marko Tapaninen innostui niin sanotusti vahingon kautta customoimaan Ladaa.

08.03.2017 Anu Laitinen

 

OHENMÄESSÄ  rälläkkä laulaa, ja kipinät lentävät, kun Marko Tapaninen työstää vuosimallia 1989 oleva Lada 1200:sta. Auto pitäisi saada ajokuntoon vielä ennen pääsiäistä, sillä Tapaninen on lähdössä viemään autoaan Ruotsin Elmiaan Bilsport Performance&Custom show 2017-näyttelyyn. Kyseessä on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista autonäyttelyistä. Tänä vuonna järjestäjät odottavat noin 75 000 kävijää.
Tapanisen to do-lista on pitkä.  Kasassa on kuitenkin jo auton runko. Pohjan hän on rakentanut kokonaan uusiksi. Katto on myös madallettu.
– Pohjan uusimisen myötä nostin moottoria sekä vaihdelaatikkoa, jotta voin puolestaan madaltaa koko autoa. Katon madaltamiseen ryhdyin hieman yllytettynä, Tapaninen nauraa.
– Madalletut etu- ja takalasit minulla oli valmiina. Näytti siltä että en kerkeä kattoa laskea, mutta kaveri laski omastaan ensin  ja päädyin laskenaan sitä 4 senttiä, hän jatkaa.
Tapaninen on tehnyt autonsa customoinnit kokonaan itse. Samoin hallissa tarvittavan pyörityslaitteen hän teki itse. Autoon tarvittavat osat hän on ostanut erilaisten ladafoorumien kautta.
– Olen tutustunut Facebookin ladaryhmän kautta yhteen lappeenrantalaiseen kaveriin. Hän käy säännöllisesti Venäjällä ja tuo tarvittavat osat käydessään. Ladaan saa kaikki mahdolliset osat uutena Venäjältä ja sellaista mitä sieltä ei löydy, niin sitä ei tarvitse.
 
Tapaninen päätyi ladan omistajaksi hieman vahingossa, kuten hän itse asian ilmaisee.
– Selailin facebookin ilmoituksia ja uutisvirtaa. Näin kyseisen auton myynnissä ja hieman läpällä heitin myyjälle, että vaihdatko päikseen micraan. Auto oli tuolloin Sallassa. Eipä aikaakaan, kun olin kaverin kanssa matkalla hakemaan autoa. Olimme sopineet, että kohtaamme Suomussalmella, jossa vaihdetaan avaimet.
Vuosi sitten helmikuussa Suomussalmelta alkoi Tapanisen ja 1.2 litran takavetoisella vakiomoottorilla varustetun ladan yhteinen taival. Auto on vuosimallia 1989 ja edustaa viimeisimpinä nappisilmäsukupolvea.
– Olihan ajettava ja lämmin auto, Tapaninen naurahtaa.
– Auto meinasi hyytyä 80 vauhdissa ylämäkiin, mutta lämmintä piisasi. T-paita päällä ajoin ja hiki valui, hän jatkaa.
Customoinnissa Tapanin käyttää enimmäkseen alkuperäisosia. Osa on uusia ja osa käytettyjä.
– Moottorin varaosat ovat täysin uusia, mutta esimerkiksi penkit ovat  70-luvulta, samoin vanteet. Niitä etsin pitkään ja vihdoin löysin ne Puolasta. Hinta hirvitti alkuun, mutta onneksi sain rahan kasaan ja kyseiset vanteet hankittua.
Vanhan vakiomoottorin tilalle Tapaninen on hommannut etuvetoisen 1.5L 16V moottorin, jossa on vääntöä vakiomoottoria enemmän. Kyseinen moottori istuu Tapanisen mukaan hyvin 1,2 tilalle.
– Vain yhden pulttireiän paikkaa piti muuttaa 32 milliä ja moottori istui kuin unelma.
Ruotsin Elmiaan näyttelyihin Tapaninen pääsi hakemuksen perusteella. Hyväksyminen tuli hänelle täytenä yllätyksenä.
– En voinut uskoa todeksi, että pääsin mukaan. Olen aloittanut vuosi sitten ja jo nyt kolahti tällainen mahdollisuus. Moni pitkän linjan customoija on jäänyt näyttelyn ulkopuolelle.
Tapaninen itse uumoilee, että kutsu näyttelyyn tuli sen perusteella, ettei juuri ladojen customoijia ole niin monta.
– Lada ei ole automerkkinä ehkä se suosituin customoitava.
Aikaisempaa kokemusta Tapanisella on näyttelyistä Suomessa. Ensimmäinen näyttely oli viime toukokuussa Kajaanissa.  Sinne hän oli laitellut autoonsa uudet ovet ja peräpellit. Seuraavaksi hän vaihtoi moottorin ja kävi näytillä Kuopiossa. Syyskuussa Vaasan West Coast Motor showssa Tapaninen autoineen palkittiin kovassa seurassa Tuning Top 10-palkinnolla.
 
Ennen Elmian näyttelyä Tapaninen ei edes aio yrittää saada autoaan leimaan. Aikataulu on siihen liian tiukka. Hän on selvittänyt asiaa ja voi siirtää autonsa siirtokilpien kanssa Ruotsiin ja takaisin. Ajokuntoon auto pitää kuitenkin saada.
– En osaa itse stressata vaikka lähipiiri jo kyseleekin, että miten on, tuleeko auto kuntoon ennen Ruotsin näyttelyä.
Tapanisen kaikki vapaa-aika menee hallilla autoaan laittaen. Monen monta tuntia siihen on jo hurahtanut.
– En oikein tajunnut itsekään, että tämä vie koko käden, hän nauraa.
– Aikaa tähän uppoaa niin paljon kun sitä on laittaa.
Tapanisen lada on tieliikenteeseen tarkoitettu auto ja hän aikoo katsastaa sen Ruotsin näyttelyn jälkeen.
– Kyllä tämä on minun kesäauto ja ajoon sen aion saada, hän myhäilee.
 

 






Takaisin

Ei kommentteja.

Jätä kommentti

Nimi
Email
Kommentti
Varmistus:
päivitä kuva klikkamalla